onsdag , maj 23 2018
arda
Home / Nyheder / Minister: Undervisning i modersmål er en blindgyde
Foto: Ida Marie Odgaard

Minister: Undervisning i modersmål er en blindgyde

arda

Ekstra undervisning i arabisk, tyrkisk, somali og andre modersmål hjælper ikke børn med at blive bedre til dansk.

Det viser et stort dansk forsøg fra 2013 til 2015,  hvor 6300 elever i 1.-, 4.- og 5.-klasse deltog

Heller ikke flere dansktimer eller sprogstøtte hjælper.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) tager konklusionen til sig. Modersmålsundervisning virker ikke, slår hun fast over for avisen.

– Vi må konstatere, at modersmålsundervisning er en blindgyde rent pædagogisk, siger hun.

Modersmålsundervisning har i mange år været meget omdiskuteret blandt forskere og politikere.

Flere forskere har modsat forsøget vurderet, at modersmålsundervisning kan være en vigtig vej til at lære et nyt sprog. Det kan det, fordi eleverne bygger det nye sprog oven på deres modersmål.

Professor Simon Calmar Andersen fra Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet, der har ledet forsøget, konkluderer.

– I Danmark leder vi stadigvæk efter gode metoder, der kan hjælpe denne børnegruppe, som helt klart klarer sig dårligere i uddannelsessystemet end børn med dansk baggrund, siger han.

/ritzau/

About Radio Sawa

Check Also

39.115 ledige har fået præmie for at komme i arbejde

Fra april til december sidste år blev 39.115 langtidsledige belønnet med en jobpræmie for at …

Politikere efter afsløringer om flygtningestrøm til Tyskland: »Asylsystemet er reelt set brudt sammen«

Flere politikere mener, at ordningen med kun at søge asyl i et enkelt land ikke …

This site is protected by WP-CopyRightPro
X
¤
%d bloggers like this: