tirsdag , maj 22 2018
arda
Home / Kultur / Jazzmusik i Danmark

Jazzmusik i Danmark

arda

Sisse Skovbakke

Jazzen er født i USA

Fra ca. 1900 skabte afro-amerikanerne deres egen musikstil. En blanding af militærmusik og populær, klassisk musik fik sin helt egen sound. Noget af musikken kaldte de ’blues’ – farven blå. Blå som når du er træt og trist.

Musikken skulle ikke lyde ’fin’ eller ’pæn’ som den hvide musik. Jazzen skulle være fuld af følelser og krop og energi. Den gav lyst til at græde eller grine, at røre ved hinanden eller danse vildt. Mange hvide syntes, at det var Djævelens musik – men de fik lyst til at høre mere og gik selv på jazzklub!

Duke Ellington ”Harlemania”, 1929

Leo Mathisen “Take it easy, boy boy”, 1940

I 1920-1930 rejste mange danskere til USA. De ville tjene penge og hjælpe deres familier Når de kom hjem igen, havde de grammofoner og grammofonplader med. Sådan kom den første jazz til Danmark. Unge danske musikere begyndte også at spille den nye stil. Det var lidt mere kedeligt end den ‘rigtige’ jazz, men meget populært.

 

 

 

Jazzen fra 1930-40, ’happy jazz’, er stadig mest populær. Det er nem musik, hvor instrumenterne driller og snakker sammen, så man bliver i godt humør.

Papa Bues Viking Jazz Band “Nyboders Pris”, 1958

 

Jazz er kreativ musik, og danske lærere begyndte at bruge jazzmusik i skolen. Børn synger eller danser til jazz og lærer at improvisere på lette instrumenter. Ideerne lever stadig i folkeskolens musikundervisning.

Moderne jazz i Danmark

Hvide musikere blev meget interesserede i jazzmusik, så der kom mange jazzorkestre med kun hvide musikere i. Derfor begyndte sorte musikere at spille indviklet og forvirrende jazz, som de kaldte bebop. De ville lave jazz kun for sorte musikere – men efter kort tid nåede den også til Danmark.

Max Brüel, Finn Savery, Erik Moseholm m.fl.  ”Crown Pilots” 1951 

Melodien er hurtig og svær at synge med på, og man spiller ikke på samme tid, men lader instrumenterne skiftes til at spille solo. Bebop er for meget dygtige musikere!

Fra 1960-1980 var København og dansk jazzmusik internationalt berømt. Mange amerikanske jazzmusikere besøgte byen for at spille, og de var så glade for atmosfæren og musiklivet, at de valgte at blive her og arbejde sammen med de danske musikere.

Spillestedet Jazzhus Montmartre fik besøg af jazzkunstnere fra hele verden, festivalen Copenhagen Jazz blev startet, og den har været med til at gøre dansk musikliv kendt i hele verden.

Bassisten Niels-Henning Ørsted Pedersen (NHØP) og pianisten Kenny Drew var et eksempel på sådan et dansk/amerikansk samarbejde. Her spiller de en dansk folkevise ’I skovens dybe stille ro’. Melodien er enkel, og når den bliver til jazz, får den helt nyt liv og maler smukke sommerbilleder i ørerne.

 NHØP og Kenny Drew ”I skovens dybe, stille ro” 1973

About Radio Sawa

Check Also

Fusionsjazz i Danmark

Fra 1980 bliver jazzen blandet med andre slags musik, og vi kalder det ”fusionsjazz”.  Man …

Kronprins åbner unik museum foran verdenspressen

Tirpitz Museum ved Blåvand i Jylland blev i dag indviet af Kronprins Frederik. Museet er …

This site is protected by WP-CopyRightPro
X
¤
%d bloggers like this: