Home / samfund / Lærere i Folkeskolen har for travlt til elever med kroniske sygdomme

Lærere i Folkeskolen har for travlt til elever med kroniske sygdomme

arda

Emma var fem år gammel, da hun fik diabetes. Da hun gik i børnehave, lærte pædagogerne om hendes sygdom. Og der blev stillet ekstra ressourcer til rådighed, så det altid var muligt for hende at få hjælp til sygdommen.

Men da Emma begyndte at gå i skole gik det galt. Lærerne havde ikke den nødvendige viden, og der var ikke tid til at hjælpe hende.

Emmas forældre talte med skolens ledelse om problemet, og der blev lavet en ordning, så hun selv to gange hver dag skulle henvende sig på skolens kontor. Her fik hun målt sit blodsukker og fik sin insulin. Den løsning var forældrene ikke trygge ved.

Der er mange andre eksempler på, at personalet på skolerne ikke er i stand til at hjælpe børn med kroniske sygdomme. Foruden diabetes kan det for eksempel dreje sig om blødersygdomme eller epilepsi.

Danmarks Lærerforening kender problemet. De får ofte henvendelser fra lærere, der ikke ved hvordan de skal forholde sig til elever med kroniske sygdomme.

Jeanette Sjöberg er formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening. Hun fortæller, at lærerne gerne vil hjælpe. Men de er ikke uddannede til at håndtere medicin. Og på en travl skoledag med mange elever kan det være svært at få ekstra tid til elever, der har særlige behov.

Emmas far kan godt forstå, at det kan være svært for lærerne. For der findes mange kroniske sygdomme, og lærerne kan ikke have viden om alle sygdomme. Men han mener, at der burde findes ressourcer, så disse børn kan hjælpes i skolerne.

 

DR

About Radio Sawa

Check Also

Imamer siger god for håndtryk

Debat om at give hånd er også udbredt i Norge, hvor en ung jobansøger fik …

2.835 afviste asylansøgere er blevet væk

Mange udlændinge, der har fået afvist deres ansøgning om asyl, kan fortsat befinde sig i …

This site is protected by WP-CopyRightPro
%d bloggers like this: